Aurel Sântimbrean: “Valoarea celorlalte metale rare de la Roșia Montană e mai mare de patru ori decît valoarea aurului de acolo.”

A lucrat vreme de peste 20 de ani la minele de la Roșia Montană, ca inginer geolog șef. Este omul care știe cel mai bine din România ce zăcăminte sînt acolo. Și cu toate astea, niciun ministru din România nu a fost curios să îi ceară opinia. Citiți mai jos ce crede specialistul Aurel Sântimbrean despre proiectul Roșia Montană.

Reporter: Care-i cea mai mare problemă a proiectului Roșia Montană?
Aurel Sântimbrean: Discuțiile nesfîrșite în necunoștință de cauză. Nu am văzut niciun specialist, un geolog, un miner, un inginer de preparare, care să discute problema cum trebuie. Trebuie să analizeze specialiștii. Să se facă dezbateri televizate cu specialiști, nu să vorbească oricine.

Rep.: Unul dintre specialiști sînteți dumneavoastră…
A.S.: Am pretenția, și mi-e jenă că o afirm, că sînt cel care cunoaște cel mai bine zăcămîntul de la Roșia Montană.

Rep.: Cît aur este acolo?
A.S.: Aur este mult. Aș vrea să vă spun că zăcămîntul de la Roșia Montană îi un unicat. Astăzi, dacă merg cu dumneata la Roșia Montană și dezlipim o bucată de rocă cu tîrnăcopul, o măcinăm și spălăm acel măciniș cu apă, obținem aur.

Rep.: Dar foarte puțin, bănuiesc.
A.S.: Da, dar la nivelul tîrnăcopului. Mii de ani oameni așa au trăit, la nivelul tîrnăcopului și al lopeții. Azi un gram, mîine zece, poimîine nimic. Acum, trebuie să știți că cei de la Gold Corporation exagerează în privința cantității de aur pe care cică o vor extrage.

Rep.: Dar de ce să spună că e mai mult aur decît în realitate?
A.S.: Nu știu, bănuiesc că au interese pe bursă. În muntele Cetate și în muntele Cârnic sînt evaluate 180 de milioane de tone de minereu. De ce spun asta? Ei au cumpărat documentația noastră, situația zăcămîntului de la Roșia Montană, făcută în 1985. Documentația a fost făcută sub semnătura mea, eram inginer-șef, aveam ultima semnătură. Documentația făcea o evaluare de 30 milioane tone de minereu, cu 1,05 – 1,1 grame de aur pe tona de minereu. Ei, pe baza documentației noastre, au recalculat că zăcămînt ar fi 218 milioane de tone de minereu din care se pot recupera 300 tone de aur și 1600 tone de argint. Eu la o discuție cu planurile pe masă, pot să le arăt că zăcămintele aurifere de la Roșia Montană sînt distribuite pe verticală. Zonele cele mai bogate au fost și sînt la suprafață și cu cît cobori, conținutul în aur scade. La muntele Cetate, dacă la suprafață conținutul e de 3 grame, la o adîncime de 300 metri ajunge la 0,5 – 0,4 – 0,3 grame pe tona de minereu. Vă dați seama ce diferență? S-ar putea să aibă surprize…

Rep.: În munții ăștia care vor fi rași de pe suprafața pămîntului e doar aur și argint, nu mai sînt cumva și alte metale rare?
A.S.: Aș vrea să vă dau doar niște date, pe care le am și în față. În 1970, uzina de la Baia Mare a extras din concentratele noastre: seleniu, indiu, galiu. În 1962, Icechim din București, evidențiează prezența germaniului, 20 de grame pe tona de minereu. În 1973 am recoltat din cariera din muntele Cetate o probă de 350 kilograme de zăcămînt și am trimis-o la analiză la Institutul de Cercetări din Baia Mare. Vreau să vă prezint cîteva din metale identificate: aur – 1,5 grame pe tonă, argint – 11, 7 grame pe tonă, arseniu – 5000 grame pe tonă, titan – 1000 grame pe tonă, molibden – 10 grame pe tonă, vanadiu – 2500 grame pe tonă, nichel – 30 de grame pe tonă, crom – 50 grame pe tonă, cobalt – 30 grame pe tonă, galiu – 300 grame pe tonă. Aceste probe și rezultate se află în documentația pe care RMCG-ul a cumpărat-o de la Agenția Națională de Resurse Minerale.

Rep.: Aceste metale rare le vor extrage fără să plătească nimic?
A.S.: Nimeni nu vorbește despre ele. În orice discuție se vorbește de 300 tone de aur, 1600 de tone de argint. De aceste metale nu vorbește absolut nimeni. Din anumite informații, în contractul de concesiune secretizat se spune că orice metal în plus recuperat intră în beneficiul celui care exploatează zăcămîntul.

Rep.: Pfaaai de capul meu! Dar, ca preț, care sînt mai valoroase, tonele de aur și argint sau și mai multele tone din celelalte metale?
A.S.: Cantitățile din celelalte metale sînt mai valoroase decît cele 300 tone de aur și cele 1600 tone de argint. Într-un document întocmit de un grup de profesori de la ASE – București se spune, pe calcule, nu pe povești, că valoarea celorlalte metale rare de la Roșia Montană e mai mare de patru ori decît valoarea aurului și argintului de acolo.

Rep.: Pe lîngă aceste alte metale rare, mai e și problema patrimoniului cultural, care nu se poate cuantifica în valute.
A.S.: Absolut. Sînt șapte biserici: una greco-catolică în Roșia, de la 1741, apoi una ortodoxă, de la 1620, biserica ortodoxă din Corna, de la 1710, biserica greco-catolică din Corna, de pe la 1846 și restul biserici maghiare, de pe la 1850. Ar fi multe de povestit. Familia Gritta, o mare familie, renumită în toți Apusenii, cu Mihăilă Gritta, care a trăit între 1762-1837 și care a găsit în galeria lui proprie 1700 kilograme de aur. Cu acest aur a făcut șapte biserici și șapte școli confesionale în Munții Apuseni. Cine mai face așa ceva azi? Noi cică vom scoate 300 tone de aur, cu prețul căruia vom rade de pe fața pămîntului două localități cu tot patrimoniul lor cultural-istoric, cu șapte biserici vechi, cu galerii romane unice în Europa, care pot fi vizitate în frac și cu pantofi cu lac, atît de bine-s amenajate și păstrate.

Alexandru Căutiș

Bagă aici un SMS din aur și abonează-te la ediția online a Revistei Kamikaze.

Comentează

Comentarii:

  1. Walrus says:

    Pai numai titanul cu cerere constanta in aeronautica, industria medicala, pigmenti poate scoate pretul.
    La 1000 grame pe tona, adica 1kg, inmultit cu 180 milioane tone ne da 180 milioane kg titan. 180 000 tone. Asta ne-ar cam duce in topul 10 al productiei.
    Vorba lu Petrica; Suna ca dracu!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 4.4/5 (7 votes cast)
    • Dan Poroineanu says:

      Titaniul costa putin, cam 1000-USD /tona si se extrage greu. Pentru fiecare metal tebuie o uzina de separare. Aiureala ca se vor gasi o gramada de metale e ridicola. Cu aur vine si W, Paladiumm, etc. dar costa enorm sa le extragi.
      In legea data spune ca se acorda drept de exploatare numai la Au si Ag.
      Construirea uzineid e separare, drumuri, camioane etc. costa cam 1 miliard de USD si o expertiza aparte. Cine sa faca asta in Ro?
      Proiectul nu va incepe si rumunii se vor mira ca trenul cu investitori ocoleste tara lor scumpa si frumoasa.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: 2.2/5 (11 votes cast)
      • ion. says:

        Prietene, stai tu sa plangi ca nu au investit la noi?

        De ce stau de 10 ani aici si nu se duc sa investeasca in alta parte?
        Pentru ca nenea asta are cam mare dreptate, sau sunt prea idioti?

        Daca ai fii primit bani de la RMGC mai ziceam , dar esti doar un lingau care-i gata sa lingă in dos pe oricine vine de peste ocean.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Rating: 4.6/5 (10 votes cast)
      • Valentin says:

        Da Dan, nu se fac investitii in uzine. Pentru ca ar fi idioti sa le extraga la noi. Ar insemna sa isi dea cu ciocanul peste degete dupa ce au ascuns atata timp. Si nu, nu “se da drept doar la Au si Ag”, se reglementeaza doar aurul si argintul, care e alta treaba. E problema lor dupa aia ce fac cu deseurile rezultate din extractie.
        Cu deseurile valoroase probabil vor sa faca ce s-a facut si la Baia Mare de catre Transgold, au fost transportate peste hotare si mai verifica ceva daca poti, si sa vrei nu mai ai cum. Uite aici despre ce vorbesc:
        <>
        https://ziaruldeinvestigatii.ro/blog/posts/investitorii-rusi-exploateaza-aurul-de-la-baia-mare

        Hai sa gandim in prisma castanelor trecute, ca de 24 de ani ne luam suturi, si ne trezim in fiecare dimineata cu gandul idiotic “Poate azi va fi mai bine.” Si nu e.

        Bafta.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Rating: 4.7/5 (6 votes cast)
      • niki says:

        cel mai bine bea tu toata cianura inainte de a vorbi.

        VA:F [1.9.22_1171]
        Rating: 5.0/5 (3 votes cast)
  2. marius says:

    INTREBARE: avem vreo alternativa in 2013 sau cand or fi prezidentialele ?????

    RASPUNS: NU si e pacat….

    De ce oare se tem toti de nationalism????

    sa ma foooot pe clasa politica din Romania de azi

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 4.6/5 (9 votes cast)
  3. Alex says:

    Totusi daca existau substante in cantitati atat de importante ieseau si la masuratori, nu doar in niste calcule. Apropo de ce nu se intereseaza nimeni de modul de extractie al substantelor respective ? Asta nu mai e de interes pentru ca nu au cum sa le extraga cu cianura, deci stirea ar fi inutila?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 3.7/5 (3 votes cast)
    • Valentin says:

      Alex, in loc sa fi malitios, ai putea fi productiv. Adica sa nu bagatelizezi nici tabara protestatarilor, nici pe RGMC, si sa gandesti singur si onest situatia.
      Da, cianurile alea, in cantitatile alea, in mediul acela instabil, operate de o companie fara garantie tehnica din trecut, doar cu cateva milioane de euro in buzunar, reprezinta un mare risc si pun puternic sub semnul indoielii operatiunea. Nu degeaba au fost refuzati categoric de toata Europa cand au cerut sprijin financiar si social.
      La Baia Mare a facut praf si pulbere in trei tari o revarsare relativ mica (fata de proiectul RMGC) de cianura. Si da, toate avizele, toate tehnologiile de ultima ora, toate alifiile, erau ok. S-a aruncat vina pe zapada, firma a scapat usor, dar Romania a platit daune imense Ungariei (cred ca si Yugoslaviei, nu stiu exact). Din buzunarul meu, al tau etc. Iar paguba ecologica necuntificabila este monstruoasa si ireversibila.
      Pe langa pericolul solutiei de extractie cu cianura, apare umbra asupra a ce au facut in Rosia, distrugand comunitatea in stil de asasinat economic si social. Apare ascunderea oricarui detaliu si lipsa totala de transparenta afisata cu tupeu si foarte ostentativ.
      Apar indoieli peste indoieli, sfidari si ilegalitati initiale care dau acelor asigurari ca totul va fi bine o valoare zero (0). Fix nimic. Acele asigurari care ni le arunca toti in fata. Nu au valoare.

      Bafta

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: 3.8/5 (5 votes cast)
  4. albert keller says:

    Romanii nu trebuie sa-si mai faca probleme cu valoarea mineralelor de la Rosia Montana. A avut grija Basescu sa le dea spre administrare jidanilor drept compensatie pentru holocaustul de Iasi unde printr-o eroare gresita au fost ucisi peste 400 de milioane de evrei inocenti. Si asta intr-o singura intersectie dupa cum sustine Radu Ioanid…

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 2.4/5 (14 votes cast)
  5. gen Batista says:

    in sfarsit se explica toata povestea. Aurul era de fapt o acoperire, de fatada.
    bravo pt dezvaluire, sper sa o preia cat mai multe medii

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 4.0/5 (8 votes cast)
    • Jocul Rélúlui says:

      Minciunile dlui Rélú Santimbreanú au fost demontate in cursul dezbaterilor din Comisia senatoriala pentru Rosia Montana nov. 2013. Nici vorba de germaniu, iar de uraniu, poveste abandonata de dl geolog (!) mai demult, nici atat.

      Comportamentul fatarnic al dlui Rélú e explicabil: “Goldul” i-a refuzat niste sponsorizari.

      Cum, Dumnezeu, pot romanii sa puna botu’ la astfel de minciuni ordinare?

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  6. Gica Contreras says:

    Felicitari pt. articol, d-l Cautis. Pana azi nu mi-am explicat de ce e asa batalie pe subiectul asta, dar acum m-am convins. Deci huo hotii!!!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 3.4/5 (5 votes cast)
  7. gilda says:

    Felicitări pentru interviu, e un unghi de abordare care repune subiectul în circulaţie. Ridică iar mingea la fileu publicului obosit de subiect. Din păcate, cred că distracţia cu câştigurile la bursă s-a terminat, ăstora le arde rău buza să intre în munte. Şi tot din păcate, cred c-o s-o facă, chiar dacă aruncă muntele în aer cu tot cu activişti.

    Am fost acum mulţi ani la ANRM să întreb de resurse, licenţe, exploatări de metale rare (mă interesa uraniul) şi ăia s-au uitat la mine ca la un uriaş gândac de bucătărie: ceva între groază, uimire, repulsie şi instinctul de a strivi.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 3.3/5 (3 votes cast)
  8. vlad says:

    Nu trebuie aruncate aceste bogatii ale tarii, strainii vor sa profite de noi romanii, inclusiv canadienii. Pentru valoarea patrimoniului cultural din aceasta zona cineva, candva, a pus umarul, s-a format un specific al zonei, nu trebuie sa ne vindem locurile natale; acum era bun CEAUSESCU, !!!
    Trebuiesc oprite neaparat aceste manevre basiste, oameni bun trebuie sa mergem la vot sa ne alegem noi viitorul nu altii, astia intr-o zi o s-or vanda si pe ma-sa.
    Acest articol arata practic adevaratul scopul, felicitari pt lamuririle aduse

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 3.0/5 (7 votes cast)
  9. Alex Cautis says:

    Și eu m-am gîndit la Ceaușescu și-mi pare rău că mi-a venit în minte, ca pildă. Acel monstru n-ar fi făcut asta și nici alte acte antinaționale făcute de securistoizii de după ’89.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 4.5/5 (2 votes cast)
  10. mada says:

    Felicitari pentru dezvaluiri. Sper ca informatiile sa fie preluate de toata media!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 3.3/5 (4 votes cast)
  11. Johnny says:

    Tara bogata, oameni saraci… Conducatori, cozi de topor; si sa vedeti cum stam cu resursele de titei!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 5.0/5 (5 votes cast)
  12. viktor says:

    @Alex: Acele calcule = masuratori :). Mai citeste o data interviul. Nu sunt povesti, sunt date concrete, reale, tehnice.
    Excelent articol. Cred ca este unul din cele mai folositoare articole. Interviul asta chiar le da peste nas remegecistilor si postacilor lor, care tot guita pe toate site-urile si pe unde mai apuca, ca domle… sa se pronunte specialistii. Poftim, specialistii s-au pronuntat: valoarea minerelui este de 4 ori mai mare decat minte RMGC. Cate minciuni trebuie sa mai indruge RMGC ca Statul Roman sa anuleze acest proiect si sa-l timita pe neica Frank Timis la plimbare?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 4.0/5 (4 votes cast)
  13. Costi says:

    intr-o singura proba s-au gasit aceste valori, iar o singura proba de 350 kg nu este reprezentativa statistic pentru o cantitate de milioane de tone. De fapt s-a si evidentiat in text ca intr-o singura proba s-au gasit aceste cantitati. Si banuiesc ca nu a fost singura proba prelevata din 1960 si pana acum

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 5.0/5 (2 votes cast)
  14. Excelent interviu, felicitari! Toti cei care citesc acest articol ar trebui sa-l dea mai departe!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 4.2/5 (5 votes cast)
  15. Gaston says:

    @viktor, acele calcule=o masurare, mai citeste o data textul. In cazul unei cantitati asa de mari de roca, zeci de milioane de tone, o masurare de 350 kg nu-ti spune absolut nimic. atunci acest specialist, om de stiinta, isi bazeaza afirmatia pe o masurare insignifianta statistic, deoarece nu cred ca s-a facut o singura masurare in zona avand in vedere cantitatile fabuloase care sunt prezentate. Si nu cred ca s-a facut o singura masurare in 30 de ani.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 5.0/5 (3 votes cast)
  16. Ralu says:

    Pai e un lucru cat se poate de bun ca se gasesc si alte zacaminte de valoare inafara de aur si de argint. Poate pe astea o sa le stie sa le foloseasca statul la ceva. Acele metale valoroase, pot creste valoarea intergii afaceri.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  17. john Ioan says:

    au gasit intr-o singura masuratoare. Restul nu le-au mai facut de entuziasm? sau pur si simplu nu s-au mai gasit concentratii suficient de mari.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 3.0/5 (4 votes cast)
  18. Cosmina says:

    In primul rand , de ce ar mintii cei de la RMGC prin fatul ca se gaseste o cantitate mai mare de aur, cand adevarul e altul? Adica cine ar zice astfel de minciuni??? ca sa ce? In plus sunt destui experti atat romani cat si straini in minerit ,care au analizat acesti munti si care au declarat ca se gaseste intr-adevar o cantitate foarte mare de aur ,in zona cu pricina.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 3.7/5 (3 votes cast)
  19. Daniel says:

    Se pare ca ati uitat ca MinVest Deva este partener in acest proiect, deci de toate zacamintele extrase va beneficia si firma privata romaneasca. In plus, RMGC isi propune sa investeasca 70 milioane de $ in patrimoniu, suma pe care nici Ministerul Culturii, nici al Turismului nu s-a gandit pana acum sa le investeasca la Rosia Montana.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 1.6/5 (7 votes cast)
  20. Costi says:

    apreciez libertatea de exprimare de care dati dovada, comentariul meu postat cu 2 minute inainte de cel al lui Banu Maracine nu a aparut desi a trecut deja o ora.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  21. Nicu says:

    Este adevarat ca multi se trezesc sa vorbeasca despre RMGC, pentru ca este un subiect la moda, chiar daca nu au nicio expertiza in acest sens. Dar, pentru validarea acestui proiect, si-au dat acordul diferiti experti din strainatate, dar si din Romania (universitatea 1 Decembrie din Alba Iulia, de exemplu). Acestia nu sunt specialisti carora trebuie sa le respectam parerea?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 2.3/5 (3 votes cast)
  22. Cecilia says:

    da chiar asa!!! de ce ar minti cei de la RMGC legat de cantitatea de aur. Logic vorbind , nu ar parea mai fraieri dupa aceea??? Nu cred ca s-ar risca chiar asa.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    • Mihai says:

      Un motiv pentru care RMGC ar exagera cantitatea de aur: ca sa creasca artificial suma de bani care ar reveni statului roman. Daca in realitate RMGC gaseste mai putin aur, statul ia mai putini bani. Simplu.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
    • Mirel says:

      Gabriel Resources e o companie listată la bursă.
      Valoarea acțiunilor depinde de:
      1) cantitatea de aur care se presupune că s-ar putea extrage;
      2) încrederea investitorilor că exploatarea se va realiza efectiv.
      Exagerezi la 1), crește valoarea acțiunii, aduni mai mulți bani când cineva cumpără acțiunea.
      Plătești în stânga și în dreapta, și puterea, și opoziția, și autoritățile locale, se îndeplinește condiția 2), pentru că efectiv nu mai există nici o instituție sau autoritate care să te oprească.

      N-au luat în calcul, însă, reacția românilor simpli, care le strică 2-ul.

      Să nu vă faceți iluzii că dacă cumva se oprește proiectul, ăștia vor ieși în pierdere. Or să închidă căsuța poștală de pe Insula Caca Maca unde e sediul firmei offshore și declară falimentul.
      Banii de la fraierii care au cumpărat acțiunile de la 1) vor sta bine-mersi în conturile offshore ale firmei și nu vor mai putea fi recuperați niciodată.
      Mai mult, vor trimite cu tupeu avocați care să ne stoarcă daune pentru presupusele profituri care nu s-au mai realizat. Și le vor obține. E deja plătit și aranjat.

      Singura metodă să fie opriți este să se interzică “mineritul” cu cianuri, cu totul, prin lege în România. Atunci investițiile respective nu vor mai apărea ca rentabile și nu vor mai putea aduna bani de la investitori fraieri, ca să mai deschidă un RMGC2 sau RMGC3 sau alte clone.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: 5.0/5 (2 votes cast)
  23. Sabin says:

    eu stiu ca RMGC va investi 70 milioane de $ in patrimoniu, bani de care nu am auzit sa se fi gandit vreodata sa-i aloce ministerul Turismului (d-abia luna asta s-a decis doamna Udrea sa vina in RM sa observe potentialul turistic) sau ministerul Culturii.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 2.3/5 (3 votes cast)
  24. gen Batista says:

    sunt convins ca stii, altfel pe ce ti-ai mai lua banii :)))
    @ralu
    n-ai citit cu atentie: “în contractul de concesiune secretizat se spune că orice metal în plus recuperat intră în beneficiul CELUI care exploatează zăcămîntul.” Cu alte cuvinte, de pe urma acestor metale statul ia doar un cancioc de canci.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 5.0/5 (3 votes cast)
  25. john Ioan says:

    Cel care exploateaza zacamantul este RMGC, nu Gabriel Resources. si in RMGC partener este si Minvest, si oricat de mult sau de putin titaniu si unobtaniu si alte metale si nemetale se gasesc acolo, noi primim aceeasi proportie din profit, nu ne scade daca se gasesc mai mult. Oricum o singura masuratoare nu arata absolut nimic, mai ales daca in celelalte nu s-a gasit.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 3.0/5 (2 votes cast)
  26. gen Batista says:

    Daca RMCC ar da cate 1 milion de dolari fiecarui roman ar cheltui doar 20 de milioane, nu 70, si toata opinia publica i-ar fi favorabila.
    Va imaginati o tara de milionari? :)
    E drept, n-ar mai munci minerii – milionari si ei – dar China e mare.
    Ce simplu ar fi! :))))))))))))))

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 3.7/5 (3 votes cast)
  27. gen Batista says:

    ma scuzati, am scris o tampenie. retrag.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 5.0/5 (3 votes cast)
  28. mihai says:

    In patrimoniul cultural o sa bage 70 de milioane de dolari, nu stiu de unde a venit cu “totul ras de pe pamant”. si @gen Batista, in Romania sunt doar 20 de oameni?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  29. Alex Cautis says:

    @ John Ioan
    nu ți se pare corect ca autoritățile, inclusiv președintele țării, să facă vorbire de întreaga avuție de metale rare de la Roșia Montană și nu numai despre aur și argint? Iar cota parte a Minvestului e mică. În 1997 era de 33,8%, iar acum e de 19,3%.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  30. gicu says:

    Actionari la aceasta afacere sunt si Minvest Deva si Minexfor Deva, firme care au avut acces la toata documentatia privind geologia zacamantului si continutul acestuia in substante minerale utile. Este de presupus ca acestia au fost “stimulati” sa taca, dat fiind ca in zona exista nu numai aur si argint ci minereuri complexe mult mai interesante pentru tehnologia actuala. Extractia numai a aurului si argintului ar putea fi acceptata dar cine stie ce prevad anexele secrete la contract? Unde, in ce tara se prelucreaza concentratul?

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 5.0/5 (2 votes cast)
  31. Mitix says:

    Statul român nu va anula acest proiect. Slugile acestuia s-au insinuat inclusiv printre cei ce comentează acest articol. Și dacă voi credeți că poate fi aruncat muntele în aer cu tot cu activiști, gândiți-vă că nu toți vor fi în vârful acelui munte. Iar cei rămași sunt convins că vor rade de pe fața pământului atât RMGC, PDL, USL sau orice altă formațiune care va îndrăzni să șteargă cu buldozerul cea mai mare avuție a acestui popor: TEZAURUL DACIC. Cei care încă mai cred că acest popor nu are în vene sânge de dac, vor simți pe propria piele ce înseamnă răzbunarea urmașilor celor mai viteji și mai drepți dintre traci.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 2.3/5 (3 votes cast)
  32. KAKA MIZE says:

    Daca ar fi o chestie onesta, contractul ar fi desecretizat. Trag toti cu dintii de “secret” fiindca la mijloc e pungasie pe fata. Orice om serios care a facut oleaca de puscarie stie ca prima lectie la furatu’ din buzunar nu e cum bagi mina ci cum “palmezi” mina care opereaza si cum distragi atentia fraierului pe care-l faci, adica exact cu ce se ocupa bagabontii astia acum. Pentru cei care inca nu au inteles de ce “canadienii” au tot interesul sa spuna ca la Rosia sint j’damii de tone de aur desi poate nu-s decit citeva, sa citeasca despre cum se listeaza o companie la bursa si sa se intereseze cum se umfla din vrajeli o afacere pe care o vinzi dup-aia prostilor ca sa scoti vagoane de bani fara sa dai o lovitura de tirnacop.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 4.2/5 (5 votes cast)
  33. lucid says:

    Iata de ce e nevoie de o dezbatere intre profesionisti, pentru ca vine un biet mono-maniac ca acest batranel ex-inginer sef al RM (psihologic obsesia lui e explicabila: Gold-ul ii fura jucaria – extractzia aurului de tip “clasic” pe care Santimbrean o adusese la inchiderea minei la excelenta performantza de 7 lei cheltuitzi ca sa se obtzina 1 leu din aur) si prezinta niste asa-zise analize ale unui “institut de cercetare” (????) din Baia Mare care a reusit de exemplu super-performantza de a separa 3 grame de molibden din 350 kg de pietre pisate. “Institutul” asta pare sa fi fost cel mai tare din lume daca stapanea tehnologiiile de separare a atator metale (apropos, galiu numai metal nu este, inca o dovada a “profesionalismului” lui Santimbrean). Chestia cu UN KILOGRAM de TITAN METALIC la tona e de tot hazul. Pai daca era asa ii raportau imediat lui ceausescu (era in 1973!!!!) si nebunu’ il cauta ca pe sfintele moaste. Santimbrean are impresia ca se adreseaza unor prostovani care nu stiu ca exact muntele ala de unde zice el ca a luat proba de 350 kg, muntele CETATE, a fost ras pentru aur la ordinul lui ceausescu in sistem cariera – este si azi aproape la fel de apocaliptica ca si cariera de cupru de la Rosia Poieni, se poate convinge oricine ajunge la RM – si colegii lui specialistii in minierit (am impresia ca si el a lucrat la Cetate) NU AU GASIT NIMIC DIN CE “GASISE” INSTITUTUL ALA LA ANALIZE. Nici macar un kil de titan d-ala metalic.
    Kamikaze-istilor: avetzi ocazia sa facetzi ceva concret pentru inceperea in sfarsit a dezbaterilor intre SPECIALISTI. Vorbitzi cu Eugenia Voda care l-a avut invitat pe Santimbrean la “Profesionistii” si rugatzi-o sa realizeze o editzie “in dialog” intre Santimbrean si academicianul Gheorghe Udubasa, omul care a coordonat in anii 90 la Institutul Geologic “catalogul” tuturor mineralelor din Romania, in plus si cel mai bun specialist recunoscut in intreaga lume in aurul transilvan. Discutzie cu “analizele” pe masa. Si apoi sa vedem ce ramane din afirmatziile fostului director al minei RM.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 3.0/5 (2 votes cast)
    • Prietenul Rélului says:

      Minciunile dlui Rélú Santimbreanú au fost demontate in cursul dezbaterilor din Comisia senatoriala pentru Rosia Montana. Nici vorba de germaniu, iar de uraniu, poveste abandonata mai demult, nici atat.

      Comportamentul fatarnic al dlui Rélú e explicabil: “Goldul” i-a refuzat niste sponsorizari.

      Cum, Dumnezeu, pot romanii sa puna botu’ la astfel de minciuni ordinare?

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  34. ElCucui says:

    @: Ralu, Cosmina, Daniel, Nicu, Cecilia, Sabin, John Loan, Mihai şi restul de postaci RMGC, SGȚPL!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 3.0/5 (2 votes cast)
  35. Alex Cautis says:

    Domnule Lucid, vă văd un cunoscător în domeniu. Numele meu îl vedeți afișat, numele domnului Sântimbrean, de asemenea. Vă rog, dați-vă numele și pregătirea ca să ne convingeți că știți ce spuneți.
    cu respect,
    Alexandru Căutiș

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 5.0/5 (2 votes cast)
  36. ciprian says:

    “Galiul este un metal moale, ductil, de culoare cenusie… Se obține din: bauxită, germanită, cărbune.”
    http://www.estiinta.ro/glossar/g/31/galiu.php

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
  37. Boienica fara frica says:

    Fratilor,

    Nu va dati seama ce a putut sa faca Basescu si Boc, impreuna cu miliardaru evreu George Soros

    A fost chemat de urgentza de catre Obama sa de-a drumul imediat la extragerea Aurului si alte zacaminte pretioase

    Spun imediat pentruca este fortzat de catre FMI sa plateasca imprumuturile care le-a luat semnd si punind garantie ROSIA MONTANA
    Nici o Banca din lume nu i-ti acorda un imprumut daca nu depui garantie ceva, le-a dat FMI peste 100 de miliarde sa ii frece PDL cum vrea si sa fure eii, marea greseala a opozitiei ca nu se sesizeaza si sa il cheme pe Basescu si pe Boc sa le arate actele semnate de FMI care este clauza imprumuturilor date foarte mult, in afara de instractura care nu este rentabila, au distrus Agricultura unde se putea cu un miliard de Euro trebuia pusa Agricultura pe picioare, sa fi construit fabricii de facut conserve si romanii sa nu se mai duca in Spania sa culeaga capsunii, se putea cultiva industrial capsunii si in Romania, ce credeti ca spaniolii le convine sa angajeze romanii, le fac conserve, dulceturii si le exporta in afara, la Crucea Rosie, la ONU , UNDE SUNT CERINTZE MARII
    Eu sunt in Canada si vreau sa va spun ca stiu din surse inalte cum au intrat canadienii sa vina in Romania sa ne ia Aurul stramosesc, romanii sunt lasii ar trebuii sa puna mina pe topoare si pe coase si sa ii goneasca de acolo, dar romanii sunt lasii si fricosii mai rau ca pe timpul lui ceausescu asa va trebuie ca nu stiti ce vreti

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 2.3/5 (3 votes cast)
  38. ela says:

    Da va trebui toti sa iesim in strada toti romanii o noua revolutie pina cind acest guvern va pleca !Pregatiti-va pina nu ne distrug de tot !Asta e prea de tot ! Lacul acela de cianuri va necesita cheltuieli de intretinere de baraj si reparatii oare si dupa inchiderea minei ????

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  39. marius says:

    adica vreti sa spuneti ca “specialistul” Mugur Ciuvica de la Realitatea TV nu stie ce vorbeste??? nu pot sa cred asa ceva. azi-maine aflam ca si “specialistul” Mihai Gadea de la Antena 3 e tot o loaza fara habar

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 5.0/5 (2 votes cast)
  40. Mircea Purceld says:

    De regula nu comentez subiecte asa serioase cu necunoscuti,insa am fost curios sa vad citeva pareri.Un personaj care scrie niste ineptii si semneaza ,,LUCID,, ma uimeste cit este de infantil.De ce va pierdeti timpul domnule sa emiteti ipoteze imbecile.Va sfatuiesc sa va inscrieti numele adevarat,pentru ca numai,,lucid,,nu sunteti.Rau si inconstient insa da.Intuiesc ca sunteti un frustrat ne bagat de nimeni in seama,si atunci va bagati singur.Rosia Montana este BUN NATIONAL si STRATEGIC si printr-un management corespunzator trebuie organizata exploatarea de catre Guvernul Romin.Daca nu intelegeti cum – va explic.Eventual se contracteaza cu o firma cu experienta numai managementul.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 1.0/5 (1 vote cast)
  41. User says:

    Personal consider ca exploatarea de catre RMGC este in defavoarea statului roman si mediului. Guvernul a anuntat ca doreste renegocierea contractului (pe motive financiare), nu anularea lui asa cum pare ca doreste in mare parte opinia publica (in principal pe motive ecologiste). Ar fi interesant care sunt consecintele rezilierii contractului de catre statul roman si in cazul in care sunt acceptabile ca pierdere (implicit prin exploatarea ulterioara exclusiv de catre stat), sa fie anulat.
    Mai cred de asemeni ca aceasta situatie se regaseste si in cazul exploatarilor din Marea Neagra si al redeventelor pe petrolul si gazele din subsolul Romaniei.
    In aceste conditii consider ca toate contractele de interes national (si alte asemenea masuri sau legi) ar trebui ratificate prin referendum, singurul (!)instrument al democratiei in sensul de “putere a poporului”.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 3.7/5 (3 votes cast)
  42. bebex says:

    Vă rog să faceţi legătura dintre subiectul dezbătut şi
    războiul pentru metalele rare. China a redus la sfert exportul de ,,pământuri rare”. Motivul vizitei şi reacţia ulterioară a preşedintelui este consecinţă a acestei crize. Aurul este doar partea de imagistică a icebergului.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  43. romanul napastuit says:

    ..ma apuca greata d-le “lucid”, presupun cine esti, te-ai demascat singur prin afirmatiile facute; nu-ti ajunge reclama pe care o faci la televiziuni incercand sa prostesti o natiune intreaga pentru cativa arginti castigati la fel ca cel care l-a vandut pe Hristos?
    Vorbind mai serios, cand iesim sa aparam Rosia Montana? Un grup de vreo 200-300 de tineri din cateva orase ca Iasi, Bacau, Galati, Neamt, Suceava s-au mobilizat pentru a instala corturi cu riscul venirii iernii acolo la Rosia Montana exact pe locurile de excavare.
    Interesant este ca numai din Moldova se prefigureaza aceasta actiune…!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 1.0/5 (1 vote cast)
  44. relu says:

    PROSTIA LA ROMANI
    cum intelegeti faptul ca stai pe un munte de aur, evaluat sumar la 300 tone , 1600 to argint plus metale pretioase, si tu te imprumuti la FMI?
    cum sa intelegi faptul ca aceasta bogatie a fost furata de guvernantii romani si data gratis unor canadieni?
    cine cistiga din aceasta afacere… sau ce are de cistigat romania si romanii.
    nimic.
    Romani, aduceti-va aminte de vorbele motului”muntii nostri aur poartA.. noi cersim din poarta=n poarta”
    Motii au pus mina pe topoare si furci ca sa ne transmita noua astazi acest aur. au murit de sabiile austroungare ca sa ne lase noua aceasta mostenire.
    si noi ce facem cu mostenirea lor?
    Se rascolesc in mormint strabunii nostri. daca ar veni acum in romania ar crede ca au gresit tara, ne=ar dezmosteni si ne=ar lua gitul.
    tot romanu, adica cei pe al caror buletin scrie= roman= ar trebui sa stea doar cu capul plecat, bagat in cu…, de rusine asta.
    RUSINE ROMANI, RUSINE NATIE.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 2.0/5 (1 vote cast)
  45. Alina Oprea Mavrocordat says:

    Buna ziua,
    Daca se apuca cineva si exploateaza, vor fi cateva tipete pe facebook si twitter si …cam atat. Suntem romani implicati in viata proprie cam 20%, restul in viata altora. O sa ne fure cum ne-au mai furat, in fata, cu perdea de minciuni si noi vom spune ca e trist, nu e corect si gata. Toti suntem ofuscati in fata calculatorului. Pana nu ii schimbam noi, nu o sa se schimbe de buna voie. Nu vor, ii impuscam, cel putin eu mi-as da viata sa iau cu mine 10 hoti. O zi buna in continuare tuturor.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 4.5/5 (2 votes cast)
  46. NRDobrogea says:

    Doar din reciclarea telefoanelor mobile s-ar obtine în cei 17 ani de lucră(tu)ri cu cele cca 250mii tone decianură, de 2-3 ori mai mult aur și argint. Exact cum se întâmplă lucrurile in Spania ori Finlanda. Ar fi cu mult mai ieftin. Si mai curat. Si n-ar fi un proiect criminal !
    Presedinte Eco-Civica,
    Niculae Rădulescu-Dobrogea

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 5.0/5 (4 votes cast)
  47. Cristina says:

    Am vrut sa mai scriu si eu o parere, dar am citit mesajul lui relu si nu mai spun decat ca-i subscriu lui! Per total!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 4.0/5 (1 vote cast)
  48. Nu ai cu cine sa te intelegi, pentru ca statul roman isi tradeaza propriul popor roman, daca ei au adus o firma canadiano-barbadosiana care vrea sa trasnforme locul intr-o exploatatie cianurirofera ca in insula Noua Caledonie, care promite locuri de munca false cu pretul poluarii si distrugerii muntilor si galeriilor romane, vestigiilor, culturale si expropierii persoanelor de drept (tara motilor si eroilor de neam lui Avram Iancu nu este motiv de furt, disputa, hotie ci trebuie retrocedate de drept proprietarilor locului si Primaria Rosia Montana si Alba Iulia, Cluj Napoca trebuie sa organizeze corect aceste retrocedari, nu liciatii masluite si minciuni televizate si la nivel inalt iar minciuni, puteau sa continue tot cu exploatatie clasica si fara poluare dar ei au vrut sa se lacomeasca cu basculantele, din pacate daca te uiti din satelit cu http://maps.google.com/ vei vedea intre Parcul national Garda Campani , la est de Pestera Scarisoara, spre Rosia Montana – Arieseni, se vede clar decopertarea muntelui (in special Rosia Poieni ) si LACOMIA LOR… nici macar nu s-au dat actiuni locale MEBO localnicilor, mai mult decat atat unii au fost fortati sa isi vanda terenuri in favoarea acestui RMGC lacom, si au murit localnici. Turismul economic, rural, turistic, agrocultural ramane o prinicipala sursa de venit in zona Rosia Montana.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 1.0/5 (1 vote cast)
  49. VIO says:

    Intre CRIZA SI TERORISM, ROMANIA si AFGANISTAN sunt singurele puteri ale lumii in domeniul materialelor strategice !

    AMERICA nu are zacaminte de URANIU.

    Tot asa cum RUSIA nu detine zacaminte de WOLFRAM.

    Fara aceste doua elemente, SUA si RUSIA sunt ZERO! Sunt niste neica-nimeni in materie de suprematie MILITARA.

    Wolframul, un metal mai scump decat aurul si mult mai pretios, greu de gasit, este foarte necesar in industria militara si spatiala, iar uraniul in industria nucleara.

    Primul se afla, in cantitati INEPUIZABILE si in starea cea mai pura (nemaifiind necesare procedee industriale costisitoare de decantare a lui) doar in ROMANIA. La ROSIA MONTANA !

    Zbaterea de a pune gheara pe minele de aur de la Rosia Montana are acum o miza periculoasa, cu atat mai mult cu cat Exploziv-News si GIS-SSR o dezvaluie in premiera:

    Zacaminte de wolfram, neexplorate niciodata, se gasesc insa, in cantitati uriase, si in muntii Retezat (zona Gugu Sureanu, axa care le uneste trecand prin Varful Peleaga, ca punct de reper. Exact zona in care a cazut, in urma cu cateva luni, avionul militar israelian – posibil neintimplator in misiune in acea zona !) si, inainte de 1989, au fost pazite cu strasnicie, de catre DEPARTAMENTUL ZERO. Cel care le-a detectat, extrasenzorial, era sa plateasca cu viata, in urma unui atentat psihotronic al rusilor, curajul de a dezvalui adevarul, in cadrul unor cursuri speciale, destinate profesionistilor din serviciile secrete militare ale Romaniei. Numele lui este Vasile RUDAN, cel care, dealtminteri, este si parintele legendarului Departament

    In aceeasi zi in care profesorul RUDAN era gasit aproape mort in apartamentul sau din Bucuresti (cu cateva zile inainte, el dezvaluise unor apropiati din SRI si DGIA ca fusese de doua ori amenintat cu moartea de un anume rus FONAREFF, fost ofiter KGB), generalul David H. Petraeus, comandantul fortelor americane din Afganistan, avea aproape aceeasi soarta cu a profesorului roman.Generalului american i se intimpla asta deoarece, intr-o conferinta de presa, scapase un alt adevar: motivul prezentei NATO in AFGANISTAN nu erau teroristii?!!! Ci uriasele zacaminte de URANIU pur!In Muntii Khwaja Rawash, situati la nord de Kabul, dar si in Koh Mir Daoud, langa Herat si Kharkiz, in provincia Khandahar, exista cele mai mari zacaminte de uraniu din lume, la fel cum, in materie de wolfram, Romania detine suprematia mondiala.Va urma!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 4.3/5 (6 votes cast)
  50. Adi says:

    Cei care au semnat acest proiect trebuie cu indulgenta inchisi pe viata. Niste jigodii care nu ne reprezinta traiesc din munca unor oameni necajiti si profita de prostia lor pentru a-i exploata! Hai sictir!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
  51. [...] “Valoarea celorlalte metale rare de la Roşia Montană e de patru ori mai mare decât valoarea aurului de acolo. (…) Vreau să vă prezint cîteva din metale identificate: aur – 1,5 grame pe tonă, argint – 11, 7 grame pe tonă, arseniu – 5000 grame pe tonă, titan – 1000 grame pe tonă, molibden – 10 grame pe tonă, vanadiu – 2500 grame pe tonă, nichel – 30 de grame pe tonă, crom – 50 grame pe tonă, cobalt – 30 grame pe tonă, galiu – 300 grame pe tonă. Aceste probe și rezultate se află în documentația pe care RMCG-ul a cumpărat-o de la Agenția Națională de Resurse Minerale.” Mai mult [...]

  52. mihai chereches says:

    Cei care sunt de luat in considerare sunt :geolog Aurel Sintimbrean si profesor universitar geolog ,doctor Ioan Marza ,care au lucrat pentru Rosia Montana ca specialisti cel mai mare interval de timp din intreaga ei existenta,si ca urmare sunt cei mai obiectivi si competenti..Cit aur ,argint si alte metale rare se gasesc acolo se poate estima in uma lucrarilor geologice,analizelor chimice ce pun in evidenta rezerva geologica cu un continut mediu pentru fiecare element luat in calcul,si
    la deferite categorii[c2,c1,bsi a]promovate.Rezerva in metale,spre exemplu,se poate sti mai bine dupa exploatarea intregului zacamant, dar si atunci mai ramane minereu neexploatat.Surprize de neconfirmare a rzervelor pot exista din motiva obiective si subiective. Doar cei ce cunosc mai bine problema se pot pronunta si-s demni de incredere ca restu-s gulgutieri.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  53. mihai chereches says:

    Cei ce s de luat in considerare sunt :geolog Aurel Sintimbrean si profesor universitar geolog ,doctor Ioan Marza ,care au lucrat pentru Rosia Montana ca specialisti cel mai mare interval de timp din intreaga ei existenta,si ca urmare sunt cei mai obiectivi si competenti..Cit aur ,argint si alte metale rare se gasesc acolo se poate estima in uma lucrarilor geologice,analizelor chimice ce pun in evidenta rezerva geologica cu un continut mediu pentru fiecare element luat in calcul,si
    la deferite categorii[c2,c1,bsi a]promovate.Rezerva in metale,spre exemplu,se poate sti mai bine dupa exploatarea intregului zacamant, dar si atunci mai ramane minereu neexploatat.Surprize de neconfirmare a rzervelor pot exista din motiva obiective si subiective. Doar cei ce cunosc mai bine problema se pot pronunta si-s demni de incredere ca restu-s gulgutieri.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
  54. [...] decât a aurului și prin contract, acestea revin direct exploatatorului resurselor. Merită citit acest interviu absolut revelator, cu Dl. Aurel Sântimbrean, fost inginer geolog șef al minelor din Roșia Montană, vreme de peste [...]

    • cititor says:

      A. Santimbrean e geolog, nu inginer minier. Daca nu era bine cu partidul si guvernul nu ajungea “inginer” sef de exploatare, cu sef directorul exploatarii. Un asemenea post la o exploatare de aur era ocupat de un om de absoluta incredere si inginer.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  55. Radoslovan Victor says:

    Daca localnicii vor sa inceapa exploatarea de ce va bagati voi ??
    Singurii care trebuie sa spuna “DA” sau “NU” sunt cei de acolo.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 1.0/5 (5 votes cast)
    • gabi says:

      1.resursele minerale apartin statului, care al tuturor romanilor, in principiu;
      2.nota de plata, in cazul unei catastrofe ecologice si la ecologizarea finala va fi platita cu varf si indesat de toti romanii platitori de taxe de la momentul respectiv.
      localnicii vor primi niste “mititei” sa isi vanda viitorul copiilor lor. si o sa il vanda.

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: 5.0/5 (3 votes cast)
    • dorin says:

      deasta merge romania asa de bine daca toti gandesc ca tine….ce ne mai miram

      VA:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  56. Un geolog says:

    Nea Aurel are dreptate! Si pune problema asa cum trebuie pusa. A uitat totusi sa precizeze faptul ca relocarea celor doua sate va deveni un genocid, tinand cont ca oamenii de acolo traiesc de pe urma cate unui animal din ograda. La Alba Iulia unde vro fi mutati le va fi imposibil sa creasca animale iar pensiile si ajutoarele de la stat sunt prea mici pentru un trai decent.
    Eu unul sunt de acord cu exploatarea la Rosia Montana dar in nici un caz dupa planul actual.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 1.0/5 (1 vote cast)
  57. Sorin says:

    Daca Aurel Sântimbrean isi bazeaza cunostintele despre zacamantul de la Rosia Montana doar pe datele pe care le-a vandut Minvest, nu stiu daca are cum sa cunoasca cel mai bine ce “zacaminte sunt acolo”. RMGC a facut un studiu mult mai detaliat in anii 90.

    Pe de alta parte, conform legii minelor, redeventa se plateste la toate materialele extrase. Asa ca din cate vad eu aici asta e un motiv in plus sa inceapa exploatarea.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 2.3/5 (3 votes cast)
  58. Din cate stiu Romania este a poporului roman.In acest caz trebuie intrebat poporul daca se poate face acest contract de exploatare. stiu ca deciziile se iau de catre alesii democratici ai poporului. dar daca acestia sunt niste nemernici si hoti atunci noi nu putem face nimic? nu se poate bloca contractul prin un referendum care sa conteste aceasta marsavie? Uniunea europeana s-a infiintat doar ca sa apere drepturile si interesele tarilor bogate sau a tuturor tarilor din UE? Noi romanii din strainatate care muncim de ne ia dracu si trimitem valuta in tara care ridica Romania, cred ca avem un cuvant de spus in acest caz si daca putem ajuta intr-un mod sau altul suntem dispusi sa cooperam contra acestei distrugeri si a altor dezastre ce s-ar putea produce.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 5.0/5 (4 votes cast)
  59. Luci says:

    Si uite asa se vinde tara pe bani de nimic. Rusine !!!!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  60. mihai chereches says:

    Toti romanii se pricep de minune sa comenteze ca si chibitii de fotbal, in realitate habarn nu au in problema Rosiei Montane si a aurului,ei fiind in afara ,doar ca nu le pasa sa scrie sau sa spuna ce le taie capul ,ca-s odihniti la minte. SUCCESS!!!.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  61. De ce nu se dezvalue toate etapele acestui contract? De ce nu se publica ce documente au fost semnate de-a lungul timpului si de catre cine? Ce acoperire si cui serveste aceasta cu SECRETIZAREA? Daca sint corecti cei care au semnat documentele asa-zis Secretizate ar trebui sa le faca publice,asta in conditiile in care nu au nimic de ascuns(celelalte metale din zacamint cui revin si in ce conditii?)De ce tac serviciile secrete? TOTI CEI CARE SINT IMPLICATI IN ACEST JAF AR TREBUI SA RASPUNDA IN FATA JUSTITIEI. DE CE NU LI SE SPUNE CELOR DIN ROSIA MONTANA ADEVARUL? Sa se institue o dezbatere nationala pe tema Rosia Montana , la care sa PARTICIPE ADEVARATII SPECIALISTI , sau asa ceva ar fi un dezastru pentru HOTI? Cei care au guvernat Romania incepind cu 1990 sa ne spuna ce ‘OBLIGATII SECRETE SI-A ASUMAT ROMANIA” si fata de ce state si pentru ce(S.U.A.-Bechtel, Franta-EON si LAFARGE , si cine stie cite altele de acest gen). Chiar sintem un popor de zombii? Fceti ceva pentru ca vorbele Craisorului Muntilor , AVRAM IANCU : ‘MUNTII NOSTRI AUR POARTA NOI CERSIM DIN POARTA-N POARTA”, sa nu devina O REALITATE.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 5.0/5 (2 votes cast)
  62. Bandrabur Gheorghe-Dan says:

    Daca tot ce am citit mai sus este adevarat si cred ca specialistul Aurel Sântimbrean nu face “glume”, atunci suntem inconstienti daca lasam sa se deruleze proiectul acesta ! Dar, ma intreb, cine a semnat asa o enormitate ? Si ma mai intreb: in faza actuala se mai fac prospectiuni, sau se exploateaza deja “la negru” zacamintele de tot felul ? Cred ca am ajuns de mult o colonie, dar nu ne dam seama si, mai rau, nu ne dam seama ca suntem destramati ca natie prin atatarea claselor si paturilor sociale intre ele ! Dezbina si conduce este la fel de valabil si azi ca acum 2000 de ani. Ganditi-va cu mintea voastra si nu cu ce vi se toarna pe urechi si veti afla unde este adevarul !

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  63. […] decât a aurului și prin contract, acestea revin direct exploatatorului resurselor. Merită cititacest interviu absolut revelator, cu Dl. Aurel Sântimbrean, fost inginer geolog șef al minelor din Roșia Montană, vreme de peste […]

  64. […] al exploatării miniere de stat de la Roşia Montana, afirmă că valoarea acestor alte metale o depăşeşte cu mult  pe cea a aurului şi argintului, “ţintele” oficiale ale proiectului […]

  65. […] aurului și argintului de acolo.” (vedeți aici întreg interviul lui Aurel Sântimbrean: http://www.kmkz.ro/de-pe-teren/interviu-dezvaluiri/aurel-santimbrean/ )Uau! Adică acolo, la Roșia Montană, avem, în afara celor 300 de tone de aur și a celor 1.600 […]


} ?>