Azi: cum se conduce în Italia (Toscana)

Cu covrigul prin străini

… mai precis, în Toscana (și puțin în Liguria), unde am adăugat în buchetul kilometrajului personal frumoasa sumă de 1.800 de kilometri. Puteau fi 1.800 de kilometri extraordinari la bordul unui Mini Cooper, că asta rezervasem la firma de închirieri, dar au fost 1.800 de kilometri extraordinari la volanul unui Chevrolet Spark, că asta am căpătat în cele din urmă, din cauza unor probleme cu cardurile, c-au ajuns italienii ăștia să de priceapă și la carduri, nu doar la pizza și gel de păr. Era scos din țiplă Spark-ul, merci, dar tot mi-a fost cam jenă cu el. Nu m-a deranjat că abia a dovedit, transpirînd și gîfîind precum Cotabiță în zi bună, acele de păr cu o singură bandă de pe serpentinele din Cinque Terre (mai multe amănunte în curînd, veți vedea, țineți www-urile aproape!). Problema e că am fost obligat să depășesc cu el diverse cocioabe din care amintesc, poate vă spune ceva numele, doar cîteva Lexus-uri.

Citesc mirarea în ochii voștri, așa că mă grăbesc să explic. Înainte să-i cunosc, mă gîndeam că italienii tre’ să fie niște nebuni, dom’le, niște fanatici cu sînge clocotind în rezervor, niște rebeli ai pedalei de accelerație, niște derbedei ai vitezometrului… La fața locului am descoperit însă coloane ordonate de fazani cu costum în dungi, butoni la cămașă și batistă de satin la piept (și, certamente, pantofi de la 400 de euro în sus) care merg cu Lexus-ul, cu Alfele și cu Romeele cu media de 100 la oră pe autostradă. Sau care n-au deloc simțul orientării, și cînd ajung la oraș se-aliniază ca niște mototoli pe cîte-o singură dungă, nu ca „Mihăiță“, să zicem, cititorul nostru care a traversat Bologna pe banda de autobuze, mirîndu-se că italienii stau îngesuiți pe celelalte benzi. Am mers într-o noapte, pe autostradă, zece minute în umbra unui Lexus, mi-era jenă să-l depășesc cu Spark-ul, dar pînă la urmă am făcut-o, am întors privirea în partea cealaltă și l-am depășit. Nu că abia așteptam s-ajung la hotel, să desfac o sticlă de vin, da’ mi-era că dacă mai scădeam mult sub 90 km/h, cum făcea el, iar îmi lua după aia un sfert de oră să revin la 110.

Ce mai, niște nătărăi și ‘talienii, ca spaniolii, ne fac de rîs latinitatea asta fierbinte care ne caracterizează. Habar n-au cu utilajele, cu dotările… Bine, vina e și la producători, că le livrează mașinile cu foi lipsă la manualul de utilizare. Spre exemplu, macaronarii n-au observat că dacă tragi șucar de bățul ăla din stînga volanului, ăla cu care semnalizezi uneori stînga-dreapta, se aprinde brusc faza lungă și, la 95% dintre modele, bățul are darul de a acționa și asupra mașinii din față, care sare imediat în sanț sau în coloana de TIR-uri și-ți lasă ție banda liberă. Noo, deci ei nu cunosc finețuri de-astea. Ăștia, dacă vor să depășească un confrate de pe banda a doua, ceea ce se întîmplă rar, semnalizează stînga și așteaptă ca ăla să priceapă aluzia și să se dea singur la o parte.

Și mai au și alte lacune serioase de comportament rutier. Iată: dacă tu vii de pe o bretea și dai să intri pe autostradă, șoferii de pe banda întîi cotesc cît ai clipi pe a doua, să-ți facă loc, ratînd astfel satisfacția de a te băga în sperieți sau, mult mai distractiv, direct în parapeți. Mă gîndesc tot mai serios să depun un proiect pe bani europeni prin care să-i aduc și pe italieni pe Autostrada Soarelui, la un seminar pe tema cocălărelii, să-i mai haladim oleacă. Da’ ce să faci cu ei, săracii, că nici nu au mașini pentru autostrada noastră, degeaba se laudă cu Ferrari, Lamborghini și Maserati, n-am văzut așa ceva decît în pliante și la magazinele cu jucării.

În rest, în Italia se cam plătește, am observat. Au și ei talentul ăsta de a-ți lua imediat banii, ca în teleshoppingul ăla cu „diamanti naturali“, că altfel nu era nimic de capul lor. Pătrunzi pe autostradă, halești repede cîțiva kilometri, gogîlț, gogîlț, și gata cîțiva – nu mulți – euro. Sigur, există alternativa drumurilor fără taxă, dar ocolesc multicel, iar pe unele m-am simțit ca la Seimeni colț cu Siliștea, cam lipseau indicatoarele și mai aveau și lucrări nesemnalizate. Pe lîngă taxele de autostrăzi, am mai achitat și o amendă, pe motiv că am parcat pe marginea drumului, corect, dar cu botul invers, adică incorect. Toți erau cu fața către Roma, să zicem, eu eram cu fața în partea ailaltă – un indiciu că în prealabil trecusem peste linia continuă de pe mijlocul drumului, ceea ce nu se face. Nu m-aș fi așteptat să fie atît de nemți. Mi-au pus procesul-verbal la ștergător și la revedere, l-am văzut abia seara. Am plătit la poștă, a durat un minut și sper că am scăpat, suntem chit, nu ca în România, unde am avut o altă amendă, am achitat-o civilizat în 48 de ore și m-am regăsit după o lună pe lunga și selecta listă a celor executați de Fisc.

Apropo de Lamborghini și Ferrari – prin Toscana am zărit și Logan-uri, se-nțelege, am salutat și consăteni cu număr de RO la matricolă, inclusiv un Trabant de Vîlcea, dar surpriza plăcută a fost un Logan cu număr de Germania. Sună bine: Logan cu număr de Germania la doi pași de Modena și Bologna, fostul și actualul domiciliu Maserati!

În rest, ca să spun și eu ceva concret pe ziua de azi, vreau să vă spun că se conduce nașpa, incredibil de nașpa se conduce prin Toscana. E o corvoadă, nu recomand. Unde te uiți, numai vii, podgorii, conace, degustări, cupe de vin… Nu, serios, este imposibil de condus… În zona Chianti e un chin, iar dacă spre seară te abați pe la Montepulciano sau Montalcino îți plîngi de milă, blestemi ziua în care ai luat permisul, nu alta. (G.D.)

(Sprijină casa noastră de nebuni cu un abonament la revista Kamikaze)

Citeşte şi:

Episodul Spania
Episodul Germania
Episodul SUA

Comentează

Comentarii:

  1. bogdan spune:

    pacat ca romania a iesit pe primul loc la cei mai slabi soferi ….a nu pe al treilea dupa polonezi si bulgari…

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  2. mihaita spune:

    Nu “Mihaita” maestre ci Mihaita. Chiar asa ma numesc. Si turele alea ilegale prin Emilia si Romagna le-am comis din ignoranta baraganeasca si nu din cocosism latin. Dupa ce m-am obisnuit cu regulile si soselele lor oribil de inguste (am condus 4 ani un camion pacolo)nu am comis nimic cat de cat de bagat in seama. Poate doar cand l-am intrebat de mama pe unul care ma claxona ofticat ca-mi marcam drumul cu BCA-uri dintr-un bancal nelegat cum trebuie. Nu vazusem si mi-am cerut scuze. Te pup.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 5.0/5 (2 votes cast)
  3. mihaita spune:

    PS: Ai ratat vreodata intrarea sau iesirea pe autostrada? Sa fi vazut ce spume avea casierul pe tricou! :D

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 5.0/5 (2 votes cast)
  4. mihaita spune:

    PPS: Singura oara cand am calcat urat pe bec in saispe ani de condus (acum doua saptamani) am fost lasat pieton. Meritat. Asta pentru Bogdan. Si sa nu uit, Bogdane: ai oleaca de dreptate dar nu generaliza. Uite, eu am jda milioane de kilometri “la bord” dar niciodata n-am razuit masina.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  5. gabi drogeanu spune:

    @bogdan – cine a facut clasamentul? cu polonezi nu prea am avut de-a face, in afara de un tir-ist care era sa se urce pe mine intr-un giratoriu. fireste ca eu aveam prioritate, dar daca apuca sa ma loveasca nu cred c-ar mai fi avut vreo importanta pentru mine.

    @mihaita. receptionat.
    1. apreciez, multumesc pentru intelegere!
    2. n-am ratat iesiri. doar o intrare, dar nimic grav. in schimb, derutat de cele 100 de indicatoare dintr-un giratoriu, am luat-o pe un interzis, de s-au oprit toti in jur sa vada ce fac. inclusiv o masina de polizia. am bagat marsarier, am fluturat mina și-un steag alb pe geam si ales cuminte drumul cel bun.
    3. nici eu n-am razuit-o, au avut altii grija… ba nu, am razuit-o si eu intr-o noapte cind faceam un reportaj cu camera ascunsa si am avut impresia ca victima s-a prins.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  6. aurel spune:

    Sparku ala e Matizu nostru!!!cat despre chianti,eu mi am luat sofer!data viitoare fa si tu la fel!!!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  7. blabla spune:

    1. Italienii sunt cei mai prosti soferi. Romanul nu respecta legislatia dar strict ca sofer , e peste.
    2. Astia conduc pana la 100 de ani . Am o intrebare: la varsta asta , mai vezi? Mai auzi? Mai reactionezi?
    3. Italienii sunt cei mai prosti soferi . In Toscana , pe autostrada , nu ti-a fost dat sa vezi pe cineva , macar unul, care sa mearga cu oglinzile inchise ? Traiesc de ceva timp in Milano si vad cate unu pe zi …. asta e italianul vazut dupa 18.000 km , dupa 1800 o fi altfel…

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  8. mosu spune:

    te rog data viitoare sa te duci mai la sud…mai la sud de napoli…si apoi sa rescrii parerea despre soferii italieni

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)