Cum o lingi pe M5. Azi: Ungaria

Cu covrigul prin străini

De treci codrii de aramă ai patriei străbătuți de șosele virajate și mustind de comune cu limită de viteză 50, de mai departe de Timișoara vezi venind un drum (Cenad – Szeged) care seamănă îngrijorător de mult cu ce avem și noi prin țară. Tot strîmt, tot prin mijlocul satelor, tot cu o singură bandă pe sens. Din fericire, spaima nu durează decît preț de vreo patruj’ de kilometri, pînă în Szeged. De acolo, impresiile se schimbă.

Szeget vs. Urziceni

Succesiunea impresiilor pe care le-am avut noi la prima străbatere a Szeged-ului înspre autostrada care să ne ducă la Budapesta și p’ormă hăt, la Viena, e foarte probabil să vă sune cunoscută, în caz c-ați fost pe acolo. Impresia nr. 1: ”Bă, Szeged-ul ăsta e un fel de Urziceni”. Impresia nr. 2: ”Bă, Szeged-ul ăsta e un fel de Urziceni, dar mai mare și mai frumos”. Impresia nr. 3 (survenită după ce ai trecut, în decurs de un kilometru, de șase intersecții consecutive unde roșul s-a transformat în galben și apoi în verde exact în fața ta, fără să fie nevoie să frînezi măcar un pic): ”Bă, dar ce mișto sînt sincronizate semafoarele din Szeged-ul ăsta!”.

Partea bună cu autostrada ungurească

A patra impresie nici nu ai timp s-o rostești, că te-ai și trezit pe autostrada M5, înspre Budapesta. O recunoașteți ușor după boscheții tunși corespunzător, la milimetru, care separă cele două sensuri de mers. Dacă ești virgin la Ungarie mai întîi conduci timid, regulamentar, cu 130 și chiar cu mai puțin. Îți mai adoarme cîteodată dreptul pe accelerație în timp ce te miri de calitatea asfaltului sau de politețea colegilor de trafic care zăbovesc pe banda doi doar cît să depășească, după care se întorc cuminți pe prima, chit că în cîteva sute de metri trebuie să revină pe a doua ca să depășească din nou.

După mica perioadă de acomodare, îți amintești că ești român și o calci ca la noi, în limite ”rezonabile”, depășind viteza maximă permisă cu 10, hai cu 20, kilometri pe oră. Dacă faci asta în Ungaria ești regele autostrăzii. O să te trezești depășind R5-uri, Carrera-uri și SLK-uri, iar faptul că banda doi nu e niciodată ocupată îți dă o senzație ciudată de siguranță amestecată cu plictiseală și nerăbdare.

Partea proastă cu autostrada ungurească

Și apoi vin părțile proaste, cu atît mai dezamăgitoare cu cît te obișnuiseși deja cu ideea că nimic rău nu se mai poate întîmpla cu traficul pînă la destinație. Prima dată ești dezamăgit cînd afli cu ce preț mențin ungurii boscheții ăia epilați inghinal dintre sensuri. Bazîndu-se probabil pe conștiinciozitatea șoferilor care nu depășesc limita de viteză, lucrătorii la drumuri din vecini se trezesc să blocheze tam-nesam (fără mari avertizări prealabile) banda doi de mers ca să mai cosmetizeze un pic tufișurile cu o foarfecă, cocoțați în spatele unei camionete. 150 la oră este cam cel mai repede cu cît poți merge astfel încît să ai timp să te prinzi de obstacol și să te bagi pe banda 1 fără să-i spulberi pe frizerii de ocazie cu camioneta lor cu tot.

Partea și mai proastă cu autostrada ungurească

Dar ce era mai nasol nu se întîmplase încă. Și la ducere (înainte de Budapesta), și la întoarcere (tot înainte de Budapesta, dar venind dinspre Austria) ne-am trezit că drumul se blochează pur și simplu (la mijloc de autostradă) într-o coloană inertă de mașini cu avariile puse.

Get the Flash Player to see the wordTube Media Player.

La ducere am stat pe loc cam jumătate de oră, după care ne-am urnit greu, cu cel mult treapta a doua, încă jumătate de ceas, pînă să trecem de punctul critic, cel al petrecerii evenimentului. Punctul critic la unguri înseamna un accident minor, în care un Audi a intrat în parapet și și-a înfundat puțin tăblăraia pe aripă. Nici vorbă de masacrul cu zeci de mașini implicate și șoferi decapitați pe care ți-l imaginai în timp ce-i înjurai pe singurii participanți la trafic care nu stăteau: deștepții care dădeau cîțiva kilometri cu spatele pe banda de urgență, pînă la cea mai apropiată ieșire de pe autostradă.

La întoarcere, așteptarea a fost chiar mai lungă și cauzele ei chiar și mai de neacceptat. Douăzeci de kilometri de ”a-ntîia/a doua” bară la bară din cauză că vecinii noștri conștiincioși se gîndiseră că ar fi cazul să execute niște lucrări la prima bandă ziua în amiaza mare. Dacă vi se pare că ardelenii sînt răbdători și lenți, atunci ungurii vă vor uimi prin seninătatea cu care așteaptă ore întregi în coloană, pe un drum pe care de obicei se zboară. Singurele care nu au mai avut răbdare au fost vezicile unor cetățeni chinezi care au tras pe dreapta și au udat acostamentul cu puțele lor mici. Sfîrșit. (A.M.)

 

Citeşte şi:

Spania

Germania

SUA

Italia

Comentează

Comentarii:

  1. wally spune:

    Este radio guerrilla si in Ungaria

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  2. Ion spune:

    Din Cenad pana la Szeged mai e un drum pe care nu circula nimeni. L-am facut eu anul trecut nefiind atent la gps imediat dupa granita si m-am trezit ca la un moment dat imi spune ca recalculeaza traseul. M-a bagat pe un drum de vreo 30 de km care era literalmente pustiu (am intalnit doar o singura masina pe tot drumul). Am vazut eu ca imi tot sareau iepuri si fazani in fata masinii de parca eram intr-o rezervatie si ca asfaltul nu era el chiar de calitate dar m-am gandit ca era vreo ruta ocolitoare si toata lumea merge pe autostrazi pe acolo. Surpriza a fost la terminarea drumului respectiv, undeva aproape de Szeged cand trebuia sa iau un feribot, dar ce feribot, unul tras pe cablu (un fel de platforma plutitoate pe care incapea doar o masina si pe care o trageau cu un cablu de pe malul celalalt). Oricum raul ala era ceva in genul Dambovitei. Greseala mea, ca uitasem sa ii setez restrictie la gps sa nu ma bage pe drumuri comunale chiar daca i se par lui mai scurte. M-am intros frumusel cativa km si am iesit cam pe unde construiau astia centura orasului Szeged, m-am strecurat prin namoale, pe un fel de dig care parea relativ nesigur, pana la urma am ajuns si in Szeged. De mers tare pe acolo merg in special romanii, nemtii si in parte austriecii si binenteles “italienii care injura in romaneste”

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
  3. AntiGelu spune:

    Buei, veste de la mandea: autostrada incepe de la Mako, si asta de prin Iunie. Fraerii insa trag pe national pina la Szeged. Deci faci frumos Cenad-Mako si apoi o cotesti pe autostrada (la primul sens giratoriu, dupa calea ferata, faci prima la dreapta, in directia Mako si nu a 2 in directia Szeged).
    In mod normal media de viteza Timisoara-Cenad e mai mare binisor decit Mako-Budapesta pe autostrada.

    Fiti antena la iesirea din tara, rendorszeg sta cu placere la pescuit de rumani…spaga e de obicei un sfert pina la juma din amenda.
    La fel daca aveti proasta inspiratie sa opriti prin Szeged inainte de autostrada, in parcarile de la OMV/Mol sau alte statii…conationalii stau la panda sa ma aranjeze lucrurile prin masini.

    Inca un sfat la incheiere: astia care vreti “matrica” pt autostrada, nu luati din vama (Cenad, Nadlac), ca e prea scumpa…luati frumos catre Mako, la un OMV (sau Mol) in drum catre autostrada aveti ocazia sa luati matrica la pretul ei normal.

    Hai pa si *UEEEEE la aia care circula in coloana pe banda a doua sau aia din mijloc si depasesc tirurile de la 10km.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 5.0/5 (1 vote cast)