Vagonul de dormit CFR cucerește secolul 21
Sunteți nemulțumiți, da? Nimic nu vă place, nimic nu vă satisface! Asta faceți de 28 de ani, de când am scăpat de dictator și de regimul lui care, nici alea, nu vă mulțumeau. Iar una dintre vedetele motivelor voastre de frustrare este colapsul CFR-ului. Ați umplut desaga Facebook-ului cu fotografii și povești despre trenurile românești și despre aventuroase călătorii pe șinele patriei. Că se rup vagoanele sub voi, că drumul cu trenul de la București la Cluj durează mai mult decât dacă l-ai face cu o șaretă, că trenurile au sisteme de climatizare blocate pe comanda “disconfort” și că toate astea costă mai mult decât un zbor cu avionul. Ei bine, patima cârcotașului v-a orbit! Am dovada că strategia de management a Căilor Ferate Române e nu doar una de succes, ci și una cu totul originală. Nici o companie de transport public din lume nu a înțeles că un tren poate oferi și altceva decât transport și confort. O călătorie cu trenul, în România contemporană, înseamnă mai puțin o călătorie în spațiu cât o călătorie în timp. Iar timpul - cred că vă dați cu toții seama - a devenit o marfă mult mai valoroasă de când călătorii trăiesc în secolul XXI, iar trenurile au rămas în XX. CFR-ul pune la dispoziția călătorilor singurul muzeu mobil din Uniunea Europeană. Un călător care e interesat nu doar de banala deplasare, ci și de detaliile care defineau, altădată, ideea de confort poate să trăiască o experiență de mare intensitate la bordul unui vagon din secolul trecut. Ca să nu mai vorbim că pentru antropologi și designeri o călătorie cu trenul poate însemna încununarea unui master în specialitățile cu pricina. Deci ce vorbim? Se mai plânge careva? Ia uitați ce colecție de detalii am cules cu prilejul ultimei mele călătorii pe traseul București – Cluj Napoca, cu un vagon de dormit clasa 1 contra a numai 399 lei.
Mircea Toma
E vina ta vere... Cine plm mai circula cu trenul in Romania?
„Nimic nu apare, nimic nu dispare.” Și, dacă nu apare clientul CFR, nici banii CFR-ului nu vor apărea. Nu apar banii, nu apare nici trenul secolului 21. Mecanică simplă, da. Dacă cretinul de Marx ar fi înțeles sensul corect al acestei mecanici și-ar fi tras un glonț în cap și, în consecință, România ar fi fost astăzi o cu totul altă țară. Și, ar fi fost cum a mai fost: o țară de imigranți nu de emigranți. Plus două-trei metropole. Deci și cu trenurile secolului 21. N-a fost să fie... mama ei de poziție porno-geografică și cui l-a închinat de spațiu carpato-danubiano-politic! Nu-i nimic, rămânem cu muzeele. Exact! „Rezistența prin cultură”...da.
Buda arăta nasol şi nu au aer condiţionat (plus că nu se deschid geamurile pe coridor), dar în rest vagoanele alea sunt super, în ciuda vârestei. Am mers cu aşa ceva acum 11 ani şi după aia m-am mai suit de câteva ori să le studiez. Şi ce dotate sunt!
Astea noi sau modernizate au aer condiţionat, dar să vezi ce finisaje de comă la unele.